Conflicthantering

Ik heb ontzettend veel reacties gehad op mijn blog conflicthantering. Het is dan ook veruit de meest gelezen blog ooit. Daarom vond ik het tijd voor een update!

Conflicten, iedereen heeft wel eens een conflict. Dat is op zich niet ongezond, ‘zonder wrijving geen glans’ zegt men wel eens. Ook op het werk komen dagelijks conflicten voor, het hoort er nu eenmaal bij. Mensen denken vaak aan schreeuwende mensen, haren trekken etc. Deze ruzies komen ook voor, maar de ruzies die het meeste plaatsvinden op de werkvloer zijn (gelukkig) niet zo explosief en zichtbaar. Een conflict is bijvoorbeeld ook een situatie waarin jou belangen niet worden behartigd of je van mening verschilt met een collega. Om met deze dagelijkse conflicten te leren omgaan geeft Suzan Leydesdorff  trainingen over conflicthantering.

Dierentuin

Thomas Killman heeft door middel van dieren onderscheid gemaakt in de verschillende soorten reacties die mensen kunnen geven tijdens een conflict:

  • De haai – “My way or the highway”
    De haai is een echte doordrukker, de persoon bekommert zich niet om de samenwerking of het welbevinden van de ander, als zijn doel maar gerealiseerd wordt. Ongeacht wat dit betekend voor de onderlinge relatie.
  • De schildpad – “I’ll tink about it tomorrow”
    De schildpad probeert conflicten altijd te vermijden. De persoon realiseert zijn eigen doelen niet, maar is ook niet geïnteresseerd in de belangen van de ander. Het conflict wordt uit de weg gegaan en dus ook niet opgelost.
  • De uil – “Two heads are better than one”
    De uil werkt graag samen, hij wilt de relatie goed houden én de doelen van beide partijen realiseren.
  • De beer – “It would be my pleasure”
    De beer geeft vooral toe. De persoon bekommert zich enkel om de relatie met de ander, de eigen belangen worden dus niet behartigd.
  • De kwal – “Let’s make a deal”
    De kwal is erg goed in het sluiten van compromissen. Beide partijen krijgen op een aantal punten gelijk, maar niemand behartigd volledig zijn belangen.

thomas killman

Goed of fout?

conflict%20cartoonEr is geen beste manier voor reageren, laten we dat voorop stellen. Of een reactie passend  en effectief is is volledig afhankelijk van de situatie. De haai wordt vaak gezien als een slechte manier van reageren. Toch hoeft deze reactie niet altijd negatief te zijn. Zo kan in urgente situaties waarin snel beslissingen genomen moeten worden het soms helpen om zelfstandig knopen door te hakken. Dan is er geen tijd voor democratie.
In tegenstelling tot een situatie waarin de belangen van beide partijen niet al te groot zijn en het zaak is dat beide partijen verder kunnen. Dan kan een tijdelijke oplossing uitkomst bieden.

Op het moment dat het resultaat er niet toe doet, maar er krediet opgebouwd moet worden is toegeven de meest effectieve reactie. Een conflict vermijden is vooral effectief op het moment dat de ander duidelijk machtiger is of een conflict niets oplevert. Ten slotte samenwerken, als de belangen groot zijn maar je ook nauw samen moet werken is het belangrijk dat de relatie goed blijft en je samen op zoek gaat naar oplossingen.

Zo zie je dus dat elke vorm van reactie in bepaalde situaties effectief kan zijn. Er is niet een goed of fout. Soms kun je de manier waarop je reageert ook niet beïnvloeden, omdat bijvoorbeeld je emoties te hoog zijn opgelopen. Ben jij benieuwd hoe jij reageert in een conflictsituatie? Klik dan hier en doe de test!

Advertenties

5 gedachten over “Conflicthantering

  1. Deze drie punten slaan inderdaad de spijker op zijn kop. De machtsverhouding tussen jou en de persoon, de emotionele bankrekening en het onderwerp van het conflict zijn de factioren die grotendeels je reactie bepalen op de ander. Goed artikel die ik zeker ga doorsturen aan een aantal contactpersonen.

    Bedankt,
    Elize

  2. Ik lees je blog al een tijdje met interesse Amber, en was blij verrast toen ik je post over onze training conflicthantering zag. Nog mooier dat je daarna al een nieuwe post hebt geplaatst, waarin je aangeeft dat de grootste conflicten die we hebben de conflicten zijn die we met onszelf hebben. Hier ben ik met jullie groep niet als zodanig aan toegekomen, dit is ook wel bekend als de inter persoonlijke versus de intra persoonlijke conflicten. Ook bij de intrapersoonlijke conflicten gelden de diverse stijlen, je kan het ook zien als verschillende stemmen in ons hoofd die ons aanzetten tot bepaald gedrag.

    Hartelijke groet en alle goeds (en veel blogs!) voor 2013!

    Suzan Leydesdorff

  3. Hallo Amber,

    Ik geef deze training – in verschillende verschijningsvormen – bij diverse Hogescholen. Maar nog nooit is daarover een blog geschreven. Jouw docent zal wel trots zijn!

    Fijne feestdagen!

  4. Hey very nice blog!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your website and take the feeds alsoI am happy to find a lot of useful info here in the post, we need work out more techniques in this regard, thanks for sharing. . . . . . ceddcabdeead

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s