The ‘war’ for talent

Op de huidige arbeidsmarkt is er sprake van veel spanning en concurrentie. Organisaties doen hun uiterste best om de openstaande vacatures te vervullen, echter is alleen je best doen vaak niet genoeg. Organisaties moeten meer uit de kast trekken om potentiële medewerkers aan te trekken en de openstaande vacatures te vervullen. Kortom je kan niet meer om employer branding heen! 

De uitstraling en reputatie van je bedrijf hebben veel invloed, met name op de generatie Z die langzaam maar zeker de arbeidsmarkt gaat betreden. Deze groep trek je niet over de streep met een hoog salaris en aantrekkelijke bonusregelingen, maar met ruimte voor zelfontplooiing, werk-privébalans en flexibele arbeidsvoorwaarden. De nieuwe generatie is op zoek naar een werkgever die past bij zijn/haar persoonlijkheid, die ze weet uit te dagen en inspireert in plaats van motiveert.

Echter is dit niet voldoende. Talent is schaars, als organisatie moet je dus opvallen bij de talenten zodat zij ook daadwerkelijk voor jou kiezen. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat talenten enthousiast worden voor jou organisatie en in de rij staan om bij je te komen werken?

Ik hoor je denken, dat is onmogelijk. Echter zijn er genoeg voorbeelden waar dit werkelijkheid is geworden, denk aan Google en Apple maar ook dichterbij huis zoals KPMG en Coolblue.

Let’s go!

Laten we eenvoudig beginnen bij de website. Kijk er kritisch naar, is het prikkelend? Straalt het de boodschap uit die je als organisatie naar buiten wilt uitdragen? Generatie Z is gewend aan snelheid, multi-tasken en is dan ook snel verveeld en afgeleid. Het is dus belangrijk dat je hun aandacht weet vast te houden, door middel van plaatjes, animaties, filmpjes en korte (!) pakkende teksten. Als ze niet binnen enkele seconden of met enkele klikken de informatie vinden die ze zoeken zullen ze afhaken en elders op zoek gaan, dat moet je dus voorkomen!
Zorg dat je website overzichtelijk en laagdrempelig is, dit zal je kansen vergroten.

Generatie Z vindt het belangrijk dat de organisatie bij zijn/haar persoonlijkheid past, om hier achter te komen is het belangrijk dat je aandacht besteed aan hoe het is om bij jou organisatie te werken. Veel organisaties hebben hiervoor een werken-bij-pagina. Vertel hier meer over de organisatie, arbeidsvoorwaarden, maar ook de bedrijfscultuur, het team etc. Zo kunnen de talenten een betere inschatting maken of de organisatie ook daadwerkelijk bij ze past.

Daarnaast is social media de tweede natuur van generatie Z en bovendien voor organisaties een laagdrempelige manier om met de talenten in contact te komen! Je kan social media op twee verschillende manieren inzetten. Om de organisatie als werkgever te promoten, maar ook door zelf actief talenten persoonlijk te benaderen.

Een hele andere manier om in de picture te komen bij jonge talenten is bijvoorbeeld de jaarlijkse verkiezingen van de beste werkgever(s) door Effectory in samenwerking met Intermediair. Als je goed weet te scoren in deze lijst is het als een magneet die talenten moeiteloos aantrekt. Het is een nationaal erkende titel die je in één klap maakt tot een goede, aantrekkelijke werkgever én extra publiciteit. Echter is het betreden van deze lijst een stuk complexer dan het aanpassen van de website of het gebruik van social media.

Wil jij ook in de toekomst de beste talenten uit de vijver? Dan is het belangrijk om NU in actie te komen!

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s