Eigenaarschap

Wat er verwacht wordt van medewerkers binnen een organisatie is aan het veranderen. We willen een organisatie met medewerkers die niet alleen gemotiveerd zijn, maar ook wendbaar en flexibel. Daarnaast willen we graag dat ze positieve energie en zelfvertrouwen uitstralen, verantwoordelijkheid in hun werk tonen en nog een beetje extra. We willen ondernemerschap en vitaliteit in de organisatie, dus mensen die eigenaarschap tonen.

Maar wat is eigenaarschap nu eigenlijk? En hoe weet je of jouw medewerkers het hebben?
Motivaction heeft onderzoek gedaan naar wat eigenaarschap nu precies inhoudt.

Eigenaarschap is een breed begrip dat vooral te maken heeft met het nemen van verantwoordelijkheid, afspraken nakomen en een echte bijdrage leveren aan de organisatie.Werknemers in Nederland geven zichzelf gemiddeld een ruime 7 voor hun eigenaarschap.

Er zijn acht factoren te onderscheiden die die van invloed zijn op eigenaarschap. Deze factoren zijn:

  • eigen verantwoordelijkheid
  • zelfvertrouwen
  • onderling vertrouwen
  • alignment (de mate van betrokkenheid van een werknemer bij de organisatie)
  • oplossingsgerichtheid
  • ontplooiingsmogelijkheden
  • proactiviteit
  • rolduidelijkheid (in hoeverre een werknemer zichzelf gesterkt voelt in de uitvoering van het werk)

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s