Ik kan vandaag helaas niet komen werken

“Hé wat vervelend dat je ziek bent, bel je me wanneer je weer beter bent?”  Lang niet altijd wordt er bij een ziekmelding kritisch doorgevraagd. Er zijn zelfs organisaties waar een appje voldoende is om je ziek te melden. Ruzie met een collega, een vervelend functioneringsgesprek, een ernstig zieke moeder of financiële problemen: allemaal redenen voor werknemers om zich ziek te melden, maar ziek zijn ze niet.

Volgens arbodienstverleners in Nederland mankeert in ruim de helft van alle gevallen van ziekteverzuim de werknemer medisch gezien niets. De vereniging van bedrijfsartsen NVAB vermoedt zelfs dat het percentage niet-medisch verzuim nog hoger ligt, namelijk tussen de 70% en 80%.

De oplossing voor dit probleem? De verzuimdrempel verhogen! Daarmee zou je volgens de arbodiensten het ziekteverzuimpercentage zelfs kunnen verlagen naar 2%.
Om de verzuimdrempel zo hoog mogelijk te maken is het belangrijk dat werknemers zich op z’n minst telefonisch moeten ziek melden bij hun directe leidinggevende, zodat je kritische vragen kunt stellen, duidelijke afspraken kunt maken en eventuele andere oorzaken voor het verzuim achterhalen.

Welke vragen mag je als werkgever stellen aan je zieke medewerker?

  • Hoe de werknemer te bereiken is en zijn/haar eventuele (verpleeg)adres;
  • Of er nog lopende werkzaamheden en afspraken op de agenda staan;
  • Je mag vragen of de ziekte verband houdt met een arbeidsongeval (maar niet of het verzuim werk gerelateerd is);
  • Of er sprake is van een verkeersongeval met regresmogelijkheid (als werkgever kan je de kosten van ziekteverzuim en re-integratie mogelijk verhalen op de veroorzaker van het ongeval);
  • Wat de verwachting is van de medewerker over hoe lang de ziekte vermoedelijk gaat duren.

Als medewerker ben je niet verplicht om de aard en ernst van de ziekte aan de werkgever te melden. Wel ben je verplicht gehoor te geven aan de oproep van een bedrijfsarts. De werkgever moet je ziekmelding accepteren. Als hij twijfelt dan kan er een bedrijfsarts ingeschakeld worden om eventuele onzekerheden uit de weg te nemen.

De bedrijfsarts mag geen medische en andere persoonlijke informatie verstrekken aan je werkgever, andere artsen en derden zonder jouw nadrukkelijke toestemming, tenzij de wet hem daartoe uitdrukkelijk verplicht.

Kritisch zijn bij een ziekmelding is dus zeker een goede manier om de verzuimdrempel te verhogen. Vervolgens is het ook belangrijk om de verzuimdrempel te verlagen. Dit kan je doen door in contact te blijven met de medewerker. Hou dus dagelijks contact met de zieke medewerker, laat ook zien/weten dat hij/zij gemist wordt. Stuur bij langdurig verzuim bijvoorbeeld een kaartje en/of bloemetje.

Indien een medewerker regelmatig kort verzuimd, ga dan een keer het gesprek aan. Wellicht zijn er andere oorzaken voor het verzuim?

 

ziekte

 

 

 

Advertenties

One comment

  1. Leidinggeven vraagt meerdere vaardigheden.

    Ik heb veel over ziekteprotocollen gehoord.
    Maar de uitvoering is vaak ziekelijk.

    Als collega mis ik het informeren op de werkvloer over afwezige collega’s.
    Een collegiaal telefoontje werkt vaak erg herstellend.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s