Why?

 

Simon Sinek heeft een eenvoudig maar krachtig model ontwikkeld die het geheim inzichtelijk maakt voor een inspirerende elevator pitch, namelijk de gouden cirkel.

goudencirkel1

What: de producten/diensten die je verkoopt

How: hoe je doet wat je doet.

Why: wat drijft je, waar geloof je in, waarom doe je wat je doet.
Waarom draait niet om winst te maken. Dat is het resultaat. Bij ‘waarom’ draait het om je purpose. Waar doe je het voor? Waarom bestaat je organisatie?

Veel bedrijven/personen beginnen met de buitenste cirkel, namelijk de producten en diensten die zij aanbieden. Terwijl je juist zouden moeten beginnen met de ‘why’. Mensen kopen je product of dienst niet om wat je doet, maar om waarom je het doet.

Neem Apple als voorbeeld, uit eindelijk is het ‘maar’ een gewoon computerbedrijf. Toch zijn ze jaar na jaar meer innovatief dan de concurrentie. Terwijl ze dezelfde toegang hebben tot talent, consultants en media e.d. als hun concurrenten. Hoe kan dit?

Simon heeft ontdekt dat er bij alle inspirerende leiders en organisaties een patroon te herkennen is. Ze denken, handelen en communiceren op dezelfde manier, namelijk andersom dan hun concurrenten. Ze beginnen met de ‘why’ in plaats van met de ‘what’.

Om terug te komen op het voorbeeld van Apple, Apple gebruiken de meeste mensen omdat het gebruiksvriendelijk is, eenvoudig is en er mooi uit ziet.
Als Apple hetzelfde zou zijn als haar concurrenten, dan zou dit haar boodschap zijn: “Wij maken geweldige computers (WHAT), ze zijn mooi ontworpen en gebruiksvriendelijk (HOW), wilt u er een kopen?” Neeh. Kortom: we zeggen wat we doen, we zeggen hoe we anders zijn of hoe we beter zijn.

Wat communiceert Apple wél? “In alles wat we doen geloven we in het uitdagen van de status quo. Wij geloven in anders denken. Hoe we de status quo uitdagen is door onze producten heel mooi te ontwerpen, simpel in het gebruik en gebruiksvriendelijk te maken. We maken toevallig geweldige computers. Wilt u er een kopen?”

Een wereld van verschil, alleen maar door het omdraaien van de cirkel, “start with why“.

 

 

Advertenties

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s