Linkedin voor gevorderden

LinkedIn bestaat sinds 5 mei 2003 en is inmiddels uitgegroeid tot het grootste professionele netwerk op het internet met meer dan 400 miljoen leden uit 200 landen/gebieden. Kortom …

Ik schreef al eerder (2012) een blog met tips voor een professioneel Linkedin profiel. Veel mensen halen niet alles uit Linkedin, daarom heb ik wederom tips bij elkaar gezocht voor het optimaal gebruik van Linkedin.

#1 tags

Niet iedereen in je LinkedIn-netwerk is even belangrijk, daarom kan je door middel van tags (labels) je netwerk indelen in groepen. Deze groepen maken het mogelijk om een bepaalde groep gericht te benaderen.

Hoe doe je dit?
Je gaat in het hoofdmenu naar netwerk en kiest vervolgens voor contacten. Hier kan je tags toevoegen naar eigen inzicht.

tip 1

#2 Geheugensteuntje

Als je het profiel van een contactpersoon opent krijg je onderstaande afbeelding te zien. Bij ‘relationship’ kun je notities maken, reminders inplannen, maar ook bijhouden hoe je de persoon hebt leren kennen. Zo’n digitaal geheugensteuntje is natuurlijk altijd handig én niet zichtbaar voor de ander. Eventueel kan je ook via deze weg een tag meegeven aan de contactpersoon.

tip 2

#3 Back-up!

Via de link: https://www.linkedin.com/people/export kun je een back-up maken van al je contacten in een excel bestand. Hierin staan de namen van je contacten, e-mailadressen en huidige functie.

#4 Bedrijven volgen

Eenvoudig op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen een bedrijf? Via LinkedIn kan je bedrijven volgen, zodat je nooit meer iets hoeft te missen! Je kan maximaal 1.000 bedrijven volgen. Bedrijven kun je op zoeken via de zoekbalk boven aan de pagina, via het hoofdmenu – interesses – bedrijven. Daar zie je een overzicht van de meest recente updates van de bedrijven die jij volgt.

#5 Zichtbaarheid

Soms kan het verstandig zijn om niet alles zichtbaar op je profiel te zetten, vooral als je actief bent binnen een concurrerende markt. Als je naar een groep gaat die je volgt zie je naast de button ‘Lid’ (links bovenin) en icoontje voor instellingen. Hier kun je alle instellingen aanpassen onder andere ook  hoe vaak je een bericht ontvangt over activiteiten binnen deze groep. Ook kun je aangeven of het groepslogo weergegeven mag worden op je profiel, als je dit vinkje uitzet kunnen anderen niet zien dat je deze groep volgt. (Eventueel kun je ook hier de groep verlaten.)

tip 3

#6 LinkedIn Updates inplannen

Je bent druk en niet altijd in staat op updates op het juiste tijdstip te delen met je netwerk. Gebruik dan Hootsuite! Deze tool is niet alleen handig voor Twitter en Facebook: ook je LinkedIn Updates voor de komende dag, week of maand kun je gewoon inplannen. Makkelijker kan het niet! (maar let wel op dat je geen spam-robot wordt)

#7 Gebruik professionele URL

Maak jezelf makkelijker vindbaar en bovendien staat het ook professioneler dan de standaard link die LinkedIn geeft aan je profiel. http://www.linkedin.com/in/mulder/154awf67342fhh488631 (zoiets was het). Dus pas je URL aan, bijvoorbeeld zoals ik gedaan heb: https://www.linkedin.com/in/ambermulder

tip 4

#8 Professionele profielfoto

Een goede foto op Linkedin is belangrijk, het is ten slotte je eerste indruk. Aangezien de profielfoto klein getoond wordt op Linkedin is het belangrijk om een foto te maken die beeldvullend is, dat ziet er zo uit:

profielfoto

Daarnaast is het belangrijk dat je de foto niet van onderaf of bovenaf maakt. Maak ook met enige regelmaat een nieuwe profielfoto, het is natuurlijk wel de bedoeling dat je ook daadwerkelijk te herkennen bent. Tot slot is het ook belangrijk om te onthouden: SMILE, you’re on camera! Kortom, de vakantiefoto of foto waar je iemand van af hebt geknipt kunnen echt niet meer.

Ik wens je heel veel succes met deze tips. Heb jij zelf ook tips voor een professioneel Linkedin profiel? Deel ze dan! Kennis is er ten slotte om te delen niet om te bezitten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s