Vakkenvuller steelt de show op aandeelhoudersvergadering

Een aandeelhoudersvergadering, normaal gesproken niet echt het podium waar een 19-jarige vakkenvuller de show steelt. Maar gisteren wel. Een 19-jarige vulploeg medewerker van Albert Heijn heeft tijdens een aandeelhoudersvergadering van moederbedrijf Ahold geprotesteerd tegen het jeugdloon dat hij ontvangt. De jongen, Soufian, kleedde zich ten overstaan van verbijsterde topmannen uit om duidelijk te maken dat hij van zijn salaris slechts een half pak kan betalen.

Soufan sprak namens de jongerenafdeling van de FNV. Hij wilde met zijn actie aandacht vragen voor een petitie van Young & United, een beweging die zich inzet voor betere lonen voor jongeren, en vertegenwoordigt daarmee 50.000 ondertekenaars. ,,De petitie kent drie eisen. Meer banen waarvan je kunt leven, meer echte contracten en vanaf 18 jaar een volwasseneloon.”De jongen confronteerde Ahold-baas Dick Boer met het verschil tussen zijn eigen jeugdloon en het riante salaris van de CEO. Hij maakte de vergelijking tussen het uurloon van Boer (1600 euro) en zijn eigen uurloon (5,96 euro).  ,,U verdiende in 2013 zo’n 3,7 miljoen euro. Dat is 1.600 euro per uur. Ik verdien 5,96 per uur, iets meer dan het minimum jeugdloon en zestig procent van het minimumloon van volwassenen”, zei de vakkenvuller kalm. ,,Om uw salaris van één jaar te evenaren, moet ik 299 jaar fulltime werken. Ik krijg een half loon, maar moet overal hele prijzen betalen.”Soufian voelt zich ‘uitgekleed’. “Het prachtige pak dat ik nu aan heb, kan ik met mijn uurloon maar voor de helft betalen. En meneer Boer, dat ziet er dus zo uit”, zei Soufian voor hij zijn halve pak uit trok.

Meer dan een glimlach kon er echter bij de topmannen niet vanaf. Volgens Boer horen klachten over het salaris thuis binnen de cao-onderhandelingen en niet op een aandeelhoudersvergadering. ,,Ik denk dat er vandaag niet de behoefte is om erop in te gaan”, aldus de CEO. Of er nu ook echt iets gaat gebeuren aan de lage lonen is onduidelijk. Maar Soufian is blij dat ‘ie er in zijn hemd stond. “Ik heb in ieder geval een indruk achtergelaten.”

Geef een reactie

