Tenminste houdbaar tot

De halfwaardetijd van kennis neemt af, aldus Mathieu Weggeman. Dit betekend dat de tijd dat kennis relevant is af neemt. Dit is een trend die zich al een aantal jaren afspeelt en naar verwachting ook de komende jaren zal doorzetten. Zo blijkt uit diverse onderzoeken dat de stof die een student in het eerste studiejaar heeft geleerd, bij het afstuderen nog maar voor de helft relevant is. Door de aanhoudende afname wordt de levenscyclus van kennis steeds kleiner. Ik hoor je denken: ‘Heeft studeren dan nog wel zin?’

De oorzaak van de afnemende halfwaardetijd is volgens experts de snelle technologische ontwikkelingen. Door deze ontwikkelingen kunnen mensen steeds makkelijker (over de hele wereld) kennis met elkaar delen.

Kennis is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor organisaties. In de race om steeds sneller en slimmer processen, producten en diensten te verbeteren en te vernieuwen worden de organisaties steeds kennis intensiever. De organisaties van vandaag de dag worden niet meer volgens de oude management filosofie ‘top denkt na en de vloer voert uit’ gestuurd. (Misschien zijn er nog wel organisaties die het zo doen, maar die lopen achter de feiten aan.)

Kennis is verplaatst van de top naar de werkvloer. Het is onmogelijk om de benodigde kennis vanuit de traditionele top te bedenken, ontwikkelen, sturen, coördineren en te controleren. De platte, ontbureaucratiseerde organisaties schieten als paddenstoelen uit de grond.

Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn
De stelling van Pythagoras, het atoommodel van Rutherford en de differentiaalrekening allemaal gaan ze al jaren mee. Assen ligt nog steeds in Drenthe en de Wolga stroomt nog steeds door Rusland. Zelfs het begrip ‘halfwaardetijd’ gaat al jaren mee. Je zou dus zeggen dat genoeg kennis relevant blijft. Dat is ook zo, maar kennis blijft niet alleen bij dit soort algemeen toepasbare, kant-en-klare, transporteerbare kennis.

Het is belangrijk om een leeromgeving te creëren waarin ervaring op doen in verschillende situaties mogelijk is. Hierdoor kunnen studenten de opgedane kennis in complexe situaties toepassen en zullen zij uitgedaagd worden om de verworven kennis, opvattingen en competenties uit te breiden. Het ontbreekt studenten namelijk vaak aan de vaardigheden om kennis toe te passen in de praktijk (Bruining & Sanders, 2005).

Voor de docenten geldt ook dat er iets moet veranderen. De docenten moeten niet meer alleen expert op hun vakgebied zijn, maar ook praktijk deskundigen in het beroepenveld. Kennis van het vak, de markt, de klant en de organisatie zijn hierbij cruciaal voor een goede docent. Daarnaast geven docenten nog veel klassiek onderwijs, docent vertelt de stof, studenten luisteren. Op deze manier wordt al eeuwen lesgegeven.
Docenten zouden meer toekomst gericht les moeten geven, dit betekend dat zij gebruik maken van de mogelijkheden die zij tegenwoordig tot hun beschikking hebben. Hierbij kan gedacht worden aan social media, interactieve borden, skype, flexwerken etc. Dit zal de lessen voor de studenten interessanter maken. Dit wil niet zeggen dat er iets mis is met het klassieke onderwijs. Wel zijn vele docenten het doel uit het oog verloren, het overbrengen van een ervaring.

Er moet dus wel degelijk iets veranderen om studeren zin vol te laten zijn. Er moet meer gewerkt worden met de praktijk en de stof op diverse manieren aanbieden. Dit zal ervoor zorgen dat studenten met dezelfde stof in verschillende situaties om kunnen gaan. Hierdoor kunnen zijn makkelijker flexibel inspelen op diverse situaties, wat de waarde van hun kennis zal verhogen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s