One size fits all

De cultuur van het gemiddelde zesje begint al vanaf het moment dat kinderen naar school gaan. De kinderen worden in klassen geplaatst op basis van leeftijd, niet op basis van hun fase in de persoonlijke ontwikkeling of hun kwaliteiten. Het ene kind heeft meer tijd nodig om zichzelf te kunnen ontwikkelen dan de ander. Dit heeft niets te maken met goed of fout, slim of dom zijn. De een heeft gewoon meer tijd nodig om alles in zich op te nemen en zijn talent te ontdekken.

Van oudsher ligt de nadruk in het onderwijs voornamelijk op het weg werken van verschillen. We hebben de gewoonte ontwikkeld om alles te willen standaardiseren, ook het onderwijs. Iedereen krijgt onderwijs op dezelfde manier en dat terwijl iedereen anders is. Ieder individu heeft een andere voorkeur voor leerstijl, interesse gebieden, talenten en omgevingsvariabelen waarin de persoon zich prettig voelt. Kortom het onderwijssysteem is op dit moment niet gericht op het bieden van maatwerk. Hierdoor wordt het herkennen, erkennen en ontwikkelen van talenten niet gestimuleerd.

Zelf heb ik dit ook ervaren op de basisschool. Ik was een leerling die meer tijd nodig had voor het maken van opdrachten of klusjes. Met als gevolg dat ik nooit voor vrijdagmiddag mijn weektaak afkreeg. Hierdoor mocht ik op vrijdagmiddag geen leuke dingen doen, maar moest ik als een van de weinigen in de klas mijn weektaak afmaken. Als ik het dan nog niet af had kreeg ik het mee naar huis voor het weekend. Ondanks mijn harde werken werd ik elke vrijdagmiddag weer geconfronteerd met het feit dat ik niet snel genoeg was. Het demotiveerde mij om überhaupt nog moeite te doen om de weektaak af te krijgen, het zou me ten slotte toch niet lukken. Met als gevolg met tegenzin naar school en slechte cijfers op mijn rapport.

“Er is niets zo ongelijk als het gelijk behandelen van ongelijke mensen”

Vanaf jongs af aan leer je dat wij mensen allemaal hetzelfde zijn. Anders zijn dan de massa wordt dan ook doorgaans afgestraft en vooral niet gestimuleerd. Dit zorgt ervoor dat we ons niet onderscheiden van de massa. De mening van leeftijdsgenoten gaat hierin ook een steeds grotere rol spelen, we hebben ten slotte geleerd om bij de massa te willen horen.

Ik neem je mee op reis
Een derde van de brugklassers, blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit, geeft aan het gevoel te hebben niet te mogen of te kunnen uitblinken in de klas (Idema & Jolles, 2012). Terwijl juist school de plek zou moeten zijn waar je je talenten ontdekt en ontwikkelt. Iedereen heeft tenslotte een talent in zich, het is alleen de vraag of het talent ook herkent, ontwikkelt en ingezet wordt.

De sleutel tot talent ligt met name bij docenten. Naast dat docenten met passie vakkennis overbrengen op kinderen en studenten is het belangrijk dat docenten betrokken zijn bij de ontwikkeling van het individu. Je hoeft niet overal goed in te zijn. Het is de kunst om samen met het kind, de puber of student op ontdekkingsreis te gaan. Dit kan gerealiseerd worden door ze te prikkelen, uitdaging te geven en kansen te bieden.

Als ik nu terug kijk naar het kleine meisje wat ik ruim tien jaar geleden was, die haar weektaak nooit afkreeg en daar keer op keer voor gestraft werd zie ik een meisje die helemaal stopte met haar persoonlijke ontwikkeling. Ik werd gestraft door niet op vrijdagmiddag te mogen spelen, alleen maar omdat ik er langer de tijd voor nodig had dan de massa om het af te krijgen. Docenten geloofde niet in mij en remde mij hierdoor alleen maar af. Pas op de middelbare school waar ik wel de uitdaging kreeg om verder te komen bleek dat ik wel degelijk meer aan kon.
Ondertussen is studeren iets wat ik ontzettend leuk vind om te doen. Ja, ik besteed nog steeds meer tijd aan het lezen van stukken en het maken van opdrachten dan de gemiddelde studenten. Toch volg ik naast mijn studie met succes diverse programma’s, waaronder het honoursprogramma. De docenten dagen me elke dag weer uit om het onderste uit de kan te halen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s