Het vermarkten van producten en diensten

Marketing, het ‘vermarkten’ van producten en/of diensten. Het klinkt eenvoudig, maar schijn bedriegt. Om je producten/diensten met succes te vermarkten komt er meer bij kijken dan gewoon een leuke reclamecampagne bedenken.  Jasper Visser opende een voor mij tot nu toe onbekende wereld.

Jasper begon zijn verhaal met dat we dagelijks te maken hebben met marketingtrucs, vaak zonder dat we het door hebben. Zo kwam Jasper met diverse voorbeelden uit o.a. de reclamewereld. Het voorbeeld dat me het meest is bijgebleven is misschien wel die van de Kerstman door Coca Cola. We kennen allemaal de reclame met de Coca Cola vrachtwagens van de Kerstman. De kerstman is hier rood, dik en gezellig, zo kennen we allemaal de Kerstman. Toch was voor deze marketingactie van Cola de Kerstman helemaal niet rood en dik. Dat hebben zij ervan gemaakt, zodat je Cola gaat associëren met gezelligheid en warmte. Voorheen had de Kerstman diverse soorten pakjes aan en hoefde hij niet perse dik te zijn.
Als je zo naar de reclame gaat kijken is het natuurlijk een geweldige marketing actie. Over de hele wereld is de Kerstman rood en dik, dankzij Coca Cola.

Marketing kan dus van grote invloed zijn op het succes wat je boekt met je bedrijf. Peperclip draait ondertussen ruim twee jaar, we zijn dus nog vrij nieuw in de markt. Er is een selecte groep mensen die bekend zijn met Peperclip. Om het succes te vergroten is het belangrijk dat bedrijven weten wie we zijn en wat ze aan ons hebben. We zijn ten slotte een uniek en vernieuwd bedrijf die het verschil kunnen maken voor andere bedrijven op het gebied van HRM. Jasper Visser heeft ons laten zien en ervaren hoe je jezelf en je bedrijf verkoopt aan potentiële opdrachtgevers.

STOP!

Om onder de aandacht te komen bij opdrachtgevers is het belangrijk om deze mensen eerst te laten stoppen. Met stoppen wordt bedoelt dat iemand even letterlijk stilstaat, even de werkzaamheden neerlegt en aandacht heeft voor jou.

Hoe laat je iemand stoppen? Dit kan simpel gezegd op vier manieren, namelijk door middel van: tijd, geld, creativiteit en lef.

Wij als Peperclip hebben geen geld en zijn maar beperkte mate in het bezit van tijd. Om ons dus op de markt te zetten moeten we het hebben van onze creativiteit en lef.

Vervolgens heb je ongeveer twee seconden de tijd om deze mogelijke opdrachtgever te vertellen waarom hij/zij moet stoppen voor jou en waarom dat nu moet. Dit wordt in de marketingwereld ook wel AIDA genoemd: attention, interest, desire en action.

Free advice

Misschien wel de belangrijkste tip die Jasper Visser gaf was:  werk nooit goedkoop, alleen duur of gratis.
Binnen Peperclip is deze vraag al meerdere malen aan de orde gekomen, wat vraag je aan vergoeding aan een opdrachtgever? We zijn nog studenten, maar wel studenten die bijna zijn afgestudeerd. We leveren kwaliteit wat te vergelijken is met een junior adviseur. Toch zien bedrijven ons nog voornamelijk als studenten en niet als jong professionals.
Jasper Visser zei hierop: Als een opdrachtgever je prijs niet kan of wilt betalen, verlaag dan niet je tarief. Je laat de opdrachtgever het volle tarief betalen zover zijn budget reikt, de rest geef je gratis weg. Dan lever je alsnog voor het gevoel een duur advies, maar ben je tegelijkertijd gul omdat je graag ook wat van jezelf weg geeft.

Al met al heb ik persoonlijk ontzettend veel geleerd over marketing, dit neem ik zeker mee als ik als ‘echte’ professional aan de slag mag. Ik wil daarom ook via deze weg Jasper Visser bedanken voor een enorm tof en inspirerend college.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s