Een huis vol kennis

 In steeds meer organisaties zijn de medewerkers de spil van de organisatie. De medewerkers ofwel kenniswerkers genoemd, zijn het kapitaal van de organisatie. Deze organisaties noemt Mathieu Weggeman kennis intensieve organisaties, KIO. Kennis is in deze organisaties de belangrijkste bron, die de medewerkers bezitten. Voor de organisatie is het dus belangrijk dat de kennis ingezet en gedeeld wordt. Op deze manier kan de kennis gaan leven in de organisatie.
Ziekenhuizen zijn een typisch voorbeeld van een organisatie waarin vrijwel alleen kenniswerkers werken. De doktoren en verpleegkundigen zijn hoog opgeleide medewerkers die met hun kennis, vaardigheden en ervaringen patiënten medische zorg bieden. Kennis en ervaring zijn dus cruciaal om kwalitatief goede zorg te kunnen leveren.

Academische ziekenhuizen focussen zich naast het behandelen van patiënten ook op wetenschappelijk onderzoek en scholing van o.a. medisch specialisten in opleiding. Er wordt dus veel nieuwe kennis gecreëerd. Je zou verwachten dat er in academische ziekenhuizen dan veel kennis wordt gedeeld om die nieuwe kennis te kunnen creëren  In de praktijk blijkt het tegendeel waar te zijn. Terwijl dit wel in het belang is voor de kwaliteit van de zorg. Waarom delen de medisch specialisten hun kennis niet?

De reden dat medisch specialisten weinig kennis met elkaar delen is niet perse te wijten aan de medewerkers. De organisatiestructuur en de cultuur van de ziekenhuizen geven weinig ruimte voor het delen van kennis. De organisatiecultuur binnen de huizen kan omschreven worden als: politiek, calvinistisch en vol regels. Quinn en Cameron zouden het omschrijven als een hiërarchische cultuur, voornamelijk intern gericht en weinig flexibiliteit. De structuur van de huizen sluit naadloos aan op de cultuur, hiërarchisch en zeer top-down georganiseerd. Buiten de cultuur en structuur staan ziekenhuizen ook bekend als organisaties waar de werkdruk bovengemiddeld hoog is, dit is ook in deze huizen het geval. De doktoren staan vaak onder grote druk door de vele bezuinigen in de zorg en de hoge kwaliteitseisen die aan de doktoren worden gesteld door de overheid, zorgverzekeraars en de maatschappij.

De zorg voor de patiënten staat in ieder huis centraal. Het wetenschappelijk onderzoek en het opleiden van studenten komt op een tweede plaats. Door de hoge werkdruk zijn de medisch specialisten genoodzaakt om prioriteiten te stellen. Het stellen van de prioriteiten gaat veelal ten koste van het delen van kennis. Dit is jammer, want onder andere bij wetenschappelijk onderzoek zou veel onderlinge kennis gedeeld kunnen worden om te voorkomen dat hetzelfde wiel twee keer uit gevonden wordt. In een tijdperk van schaarste aan middelen, geld en tijd zal met deze factoren zuinig moeten worden omgegaan. Door anders prioriteiten te stellen zou het delen van kennis toch mogelijk kunnen zijn. Belangrijk is wel dat dit op een efficiënte en effectieve wijze gebeurt, zodat het zo min mogelijk tijd in beslag neemt.

Samen delen
Het delen van kennis kan op vele manieren. Op dit moment organiseren veel ziekenhuizen wel middagen/weekenden waarin een bepaalde groep praat over de onderzoeken, ontwikkelingen e.d. Dit gebeurt enkel nog binnen de eigen afdeling en is alleen bestemd voor mensen met een bepaalde functie, hierdoor heeft het delen van kennis nog weinig effect. Veel verstandiger zou het zijn als er ziekenhuis breed groepen worden gemaakt die gespecialiseerd zijn op een bepaald onderwerp. Dit zorgt ervoor dat je mensen uit verschillende invalshoeken bij elkaar zet. Zij werken namelijk binnen andere afdelingen en hebben andere functies. Dit kan ervoor zorgen dat de mensen elkaar kunnen inspireren en nieuwe samenwerkingsverbanden kunnen creëren. Om zo in de toekomst efficiënter en effectiever de schaarse middelen, tijd en geld in te kunnen zetten.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s