Kennis komt te voet en vertrekt ter paard

????????????????????????????????????


“Er is geen enkele vader die op een vraag van zijn zoon antwoordt: dat weet ik wel, maar dat zeg ik niet, want kennis is macht. Het rare is dat dat in een organisatie wel gebeurt.” 

Mensen zijn als de dood dat iemand anders net zo belangrijk wordt als zijzelf. Werkgevers en werknemers zouden een cultuuromslag moeten maken: ze zouden het leuk moeten vinden om leerlingen te hebben en vooruit te kijken op de trots die ze later, als ze gepensioneerd zijn, zullen voelen omdat iemand met hun kennis en ervaring verder werkt.

“Als jij iets heel goed kan, wat anderen niet kunnen, krijg je promotie, een grotere lease-auto, een Ipad, noem maar op. Als je je kennis deelt, en dus niet je eigen belang voorop stelt, maar dat van het bedrijf, kan iedereen net zo goed viool spelen als jij.” Dan krijg je dus geen promotie meer, geen grotere lease-auto en geen Ipad, want je blinkt niet meer uit.
Je zou dus kunnen zeggen dat het ook niet zo vreemd is dat mensen onderling hun waardevolle kennis niet met elkaar delen, ze worden dan namelijk niet meer beloond en/of gewaardeerd door de baas. Laat die beloning en waardering nou net het gene zijn waardoor mensen harder gaan werken.

Wil jij met jou organisatie het verschil gaan maken? Wil jij de nieuwe beste werkgever van het jaar worden?
Dan heb je een durf en lef nodig om grote veranderingen te laten plaats vinden.
Het belonen van individuele prestaties levert juist niet het gewenste resultaat op. Als kennis intensieve organisatie wil je dat er kennis gedeeld wordt, samen weet je ten slotte meer dan alleen. Om dat voor elkaar te krijgen moeten de medewerkers het gevoel hebben dat ze bij de ‘club’ horen, het zogenaamde ‘familiegevoel’ hebben. Het moet ze aan het hart gaan als het slecht met het bedrijf gaat. Als je zo’n cultuur kunt scheppen binnen de organisatie zul je zien dat er op een totaal andere manier gepresteerd zal worden. Hierdoor voelen de mensen zich meer met elkaar verbonden en zullen meer moeite doen om het gewenste resultaat te behalen. Je wilt ten slotte niet onder doen voor de anderen. Om dit gevoel van loyaliteit onderling, maar ook met de organisatie te vergrootten moet er voortaan op een andere manier beloond worden. Niet meer individueel, maar als team. Bij team beloningen horen ook teamprestaties, de doelstellingen zullen dus teamgericht worden vastgesteld in plaats van individueel.
Dit zijn grote stappen die de cultuur zullen veranderen, stappen die niet iedereen durft te zetten. Begin daarom klein, begin bij jezelf. Stuur een interessant artikel door naar een collega die er misschien iets aan heeft of tip je collega bij de koffieautomaat over die ene congres waar jij veel aan gehad hebt. Je zult zien dat als jij deelt anderen ook met jou zullen delen.

Think big, start small

Inspiratiebron:
http://www.tekstnuitleg.nl/weggeman.html

gj

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s