Talentisme

“De Juiste medewerkers op de Juiste plaats op het Juiste moment.” Dat is het doel van talentmanagement. Een gegeven waar alle HR-managers de komende jaren, mee te maken zullen gaan krijgen. Volgens Jeff Joerres zijn we aanbeland in het tijdperk van het „talentisme‟, omdat talent deze eeuw het succes gaat bepalen. De succesfactor kapitaal is verleden tijd. 

De cijfers liegen er niet om. De komende jaren gaan er veel mensen met pensioen en dit gaat veel veranderingen met zich meebrengen. Niet alleen met betrekking tot de werkgelegenheid, maar ook gaat er een hoop kennis en ervaring verloren. Een groot probleem aangezien Nederland een kenniscultuur is. Het is dus belangrijk de talenten, kennis en ervaring te gaan bundelen en met elkaar te delen.

Uit onderzoek van HR-trends is gebleken dat in 2011 minder dan de helft van de Nederlandse HR-afdelingen aandacht spendeerden aan talentmanagement. Opmerkelijke cijfers, aangezien uit onderzoek van VDD IQware is gebleken dat 79% van de HR-professionals meer uit talentmanagement zou willen halen.

De onderzoeken over de resultaten die talentmanagement opleveren kunnen de professionals in ieder geval niet tegenhouden. Uit onderzoek van John Bersin is gebleken dat talentmanagement een twee keer hogere winst per medewerker, 40% minder verloop en 38% meer betrokken medewerkers oplevert. Dit zou toch elke professional als muziek in de oren moeten klinken?

De voornaamste reden waarom er op dit moment niet actief gebruik gemaakt wordt van talentmanagement is de kredietcrisis. De kredietcrisis is het gevolg van de massa- en graaicultuur. We wilden als maar meer, meer geld, mooiere spullen etc. De kredietcrisis dwingt ons om terug te gaan naar waar we vandaan komen. Ze zorgt ervoor dat organisaties gaan bezuinigen, een logische reactie. Wat vergeten wordt is dat het enkel een oplossing voor korte termijn is. Medewerkers worden ontslagen en er wordt gekort op de arbeidsvoorwaarden, voornamelijk op opleiding en ontwikkeling. Deze korte termijn aanpak brengt twee belangrijke nadelen met zich mee. Ten eerste zijn medewerkers die na de ontslagronde hun baan wel behouden het vertrouwen in de organisatie vaak verloren. Ten tweede ontwikkelt de omgeving zich verder, terwijl de medewerkers stil blijven staan.
Daarnaast  is uit exitgesprekken gebleken dat talenten vrijwel nooit vertrekken omdat de beloning bij de concurrent beter is. Dit wordt vaak wel gedacht. Talenten verlaten de organisatie om totaal andere redenen, namelijk: het krijgen van waardering, het gevoel zinvol bezig te zijn en voldoende uitdaging te hebben. Organisaties hoeven zich dus geen zorgen te maken over het feit dat ze zich geen gigantische bonussen kunnen veroorloven.

Talentmanagement kan dus een toegevoegde waarde opleveren. Als elke medewerker op de plaats zit waar hij of zij zich thuis voelt dan zal dat een hogere productiviteit opleveren. Dit zal ervoor zorgen dat de werkdruk afneemt en daarmee ook het verzuim zal afnemen. Het is van essentieel belang dat medewerkers het gevoel hebben dat ze onmisbaar zijn in de organisatie. Een organisatie waar niet de winst, maar de medewerkers op nummer één staan. Dat is waar de talenten van de toekomst zich thuis voelen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s