Kennis is macht

De helft van alles wat een student leert in het eerste studiejaar is verouderd voordat hij/zij is afgestudeerd. Dit betekent niet dat de kennis onjuist is, maar het heeft haar relevantie verloren. Weggeman noemt dit ‘de afnemende halfwaardetijd’ van kennis.

Die afnemende halfwaardetijd van kennis is onder andere veroorzaakt door het hoge tempo van de technologische ontwikkeling. Waar 30 jaar geleden kennis enkel mondeling of in boeken gedeelt en verspreid kon worden, kun je nu met één druk op de knop je kennis wereldwijd delen. Dit heeft ervoor gezorgd dat kennis in een mum van tijd bekend is over de hele wereld.

Het is mooi dat we kennis nu zo gemakkelijk en snel met elkaar kunnen delen. Er zit echter ook een keerzijde aan, want heeft opleiden dan nog wel zin? Aangezien de kinderen van nu beroepen gaan uitoefenen die vandaag nog niet eens bestaan. Brengen docenten nog wel relevante kennis en ervaringen over op de studenten?

Is Nederland over 20 jaar nog wel een kenniseconomie?

In mijn onderzoek over de halfwaardetijd zal ik dieper in gaan op het begrip halfwaardetijd, studeren, verouderde kennis en hoe organisaties hier op in kunnen spelen. Het onderzoek is te vinden in het menu van mijn site.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s