Er was eens…

Verhalen vertellen is zo oud als de weg naar Rome. Al 250 jaar voor Christus werd het verhaal van de Bijbel verteld en verspreid onder de bevolking. Dit was dé (enige) manier om informatie en kennis met elkaar te delen. Tegenwoordig zijn we voorzien van allerlei instrumenten om informatie en kennis te delen. Toch onderschatten veel organisatie de waarde van het vertellen van goede verhalen, met andere woorden: storytelling. De praatjes bij de koffieautomaat worden door werkgevers gezien als het verspillen van kostbare tijd. Maar is het ook verspilling?

Het woord storytellig verraad het al, het vertellen van verhalen. Dat is wat storytelling inhoudt, niets meer niets minder. Om effectief een verhaal over te kunnen brengen is het belangrijk dat er in het verhaal sprake is van een dillemma, waarvan het oplossen waarde heeft voor de luisteraar. Deze verhalen maken concreet wat normaal gesproken abstract en vaag blijft. De favoriete plek van medewerkers om verhalen te vertellen is bij de koffieautomaat en tijdens de pauzes. Dit zijn gesprekken die door werkgevers vaak onderschat worden.

Roddels en anekdotes behoren tot de meest hardnekkige informatiebronnen in organisaties. Wie kreeg er nou niet in zijn/haar eerste werkweek alle roddels en geruchten te horen van de afdeling? Vaak zijn nieuwe medewerkers eerder op de hoogte van wie het met wie doet en voor wie je moet oppassen dan van de missionstatement van de organisatie. Dit zijn niet de verhalen die bedoeld worden bij het delen van kennis. Hier wordt niet relevante kennis gedeelt.

Uit onderzoek is gebleken dat mededelingenborden en nieuwsbrieven weinig tot geen respons leveren in organisaties. Logisch, het nodigt vaak niet uit tot interactie. Storytelling is een goede vervanger van deze informatiebronnen. Het is wel belangrijk dat medewerkers de ruimte krijgen om informatie en kennis met elkaar te delen door mideel van een open verhalencultuur. Een organisatie kan deze cultuur stimuleren door de medewerkers de mogelijkheid te bieden om in online communities, weblogs en videologs met elkaar en de wereld in gesprek te gaan. Inderdaad, storytelling kan ook online. Tegenwoordig leven we in een tijdperk waar internet niet meer uit het leven van mensen weg te denken is, dus ook storytelling kan via internet. Dat sluit niet uit dat de gesprekken bij de koffieautomaat verledentijd zijn.

De verhalen stellen ons in staat om grip te krijgen op de complexe werkelijkheid waar we met analysetechnieken, schama’s en theoriëen niet altijd uitkomen.
…en ze leefden nog lang en gelukkig.

Inspiratiebronnen:
Storytelling: de kracht van verhalen in communicatie door G. Rijnja en R. van der Jagt
Storrytelling als KM tool door H. de Poot

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s