Kennismanagement 2.0

Kennismanagement is er in vele vormen en maten, er bestaan dan ook vele stromingen en definities. De drie hoofdstromingen binnen kennismanagement zijn: ICT-management (1.0), human talent development en kennisvriendelijke organisatie. Met name de laatste twee stromingen spreken mij als HRM’er aan. In mijn ogen draait het namelijk om de human talent development. Kennismanagement heeft als doel het talent van de medewerker te ontwikkelen. Echter kan dit in mijn ogen enkel in een kennisvriendelijke organisatie.Waar de ontwikkeling door de organisatie gestimuleert en ondersteund wordt. Met deze bril op zal ik dan ook kijken naar het begrip kennismanagement.

Naast de stromingen zijn er ook verschillende auteurs zoals Weggeman, Nonaka, Von Krogh, Davenport, Kessels, Dixon en Stewart die allemaal hun eigen ideeën hebben over het begrip kennismanagement.

Kennis
Mathieu Weggeman heeft naar mijn idee een mooie en alles omvattende definitie van kennis. K=I x EVA deze formule kan ook wel vertaald worden als: kennis is informatie (je weet het) keer ervaring (je doet het), vaardigheden (je kan het) en attitude (je wilt het).

Stewart heeft het liever niet over kennis, maar intellectueel kapitaal. Hij illustreert dit met het volgende voorbeeld: “de politieke overtuiging die een kiezer door de jaren heen heeft opgebouwd, wordt door die persoon als kennis of zelfs wijsheidbeschouwd. Terwijl zijn overtuiging voor een opinieleider slechts een gegeven is.”  Het intellectuele kapitaal dat iemand bezit is dus erg  persoonlijk en hoeft zeker niet voor iedereen kennis te zijn.

Management
Volgens Kessels is kennis niet te managen. Daarom vindt hij het begrip kennismanagement ook misplaatst. Het begrip dat hij gebruikt is kennisproductiviteit. “Kessels ziet dit als het vermogen om relevante informatie op te sporen, deze te verwerken, hiermee nieuwe kennis te genereren, en toe te passen op de verbetering of vernieuwing van werkprocessen, producten en diensten.”
Nederland is een kenniseconomie. In een kenniseconomie draait het om het ontwikkelen van het vermogen om sneller dan de concurrent signalen op te vangen, nieuwe en ongewonde problemen op te lossen, jezelf toegang te verschaffen tot relevante informatie en inspirerende netwerken en om plezier te beleven aan het verbeteren en vernieuwen. Dit valt niet te managen, wel kan een manager een gunstig leerklimaat creeëren, de samenwerking bevorderen en de werkomgeving dusdanig inrichten dat medewerkers optimaal kunnen presteren.

Kennismanagement
De  definitie die ik persoonlijk aan kennismanagement geef naar aanleiding van de theorieën van Weggeman, Nonaka, Von Krogh, Davenport, Kessels, Dixon en Stewart is:

‘Kennismanagement is de kennis (ervaring, vaardigheden en attitude) van de medewerker faciliteren op een dusdanige manier dat de medewerker bereid is zijn of haar kennis in te zetten en te delen in het belang van de organisatie.

Managers kunnen niet meer doen dan medewerkers faciliteren, kennis is namelijk een persoonlijk bezit. Een manager kan het echter wel zo aantrekkelijk mogelijk maken voor een medewerker om zijn of haar kennis in te zetten en te delen.

Inspiratie:
Rondeel, M. Wagenaar, S. Van kennismanagement naar kennisproductiviteit.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s